Sender de la Creu del Cardenal

Descripció: Sender Creu del Cardenal.

Per arribar al punt d’inici d’aquest sender cal seguir el camí que des de Llaurí ens duu cap a el paratge de Sansofí i arribem fins l’esplanada de la Font de San Sofí. Una vegada arribem a aquest punt es el moment de deixar el vehicle i iniciar l’ascensió a peu.

Iniciem l’ascensió just al costat de la font per sota d’una pineda jove que va sobreviure de l’últim gran incendi que ha patit la serra a l’any 2005. Seguint per aquesta a uns 60 metres ens topem amb un pi caigut sobre el sender tot i això podem passar amb facilitat. Una vegada superat aquest punt seguim per un clar de la vessat fins arribar al Pi de la Roca, aquest es un bon punt per fer una xicoteta parada i agafar forces per empendre el tram amb una major pendent. Després de disfrutar de les vistes que ens ofereix aquest punt seguim el sender per una antiga zona agrícola abancalada.

Al final d’aquesta zona ens trobem una bifurcació del camí, on per un lloc podem accedir a la creu per un itinerari amb una dificultat alta i que no s’aconsella seguir-lo, aquest s’agafaria seguint al front; i en canvi el senyalitzat i proposat es aquell que gira cap a la dreta.

Tot i ser un tram empinat, es molt més tendent que el que es desaconsella seguir, tot i això la dificultat la trobem en el sol amb pedres soltes. Aquest tram el seguim fins a connectar amb la senda de la Mallà Verda (PR-CV 335), on el seguim ascendint fins arribar a peus de l’espoló del Cavall Bernat.

Una vegada al cim podem divisar la riquesa paisatgística de l’entorn, on amb un dia clar cap a ponent podem veure les muntanyes de la Vall d’Abaida. En aquest punt seguim el sender connectant amb el sender de la Murta (PR-CV 334) i seguint fins a la creu uns 100 metres més.

La Font de San Sofí i la Creu del Cardenal

La Font de San Sofí es una font natural, possiblement ja coneguda i aprofitada en l’etapa musulmana. actualment les seues aigües s’utilitzen per alimentar d’aigua a part de les residencies de la urbanització de San Sofí. La seua aigua no es potable (ja que no té cap tractament químic) i per tant en general no s’utilitza per al consum humà, tot i que en el passat si era consumida. Aquesta fou remodelada a l’estiu de 2004 per part d’alguns veïns de la urbanització i anualment l’Associació de Veïns de San Sofí li fa un rentat de cara a l’interior de la cova del naixement.

L’Espai de la font conta a més a més d’una cova als peus de la mateixa i per on s’arriba fins a la gran roca per on emana l’aigua d’aquesta naixement.

A l’Any 2011 la Conselleria de Medi Ambient i la de Sanitat van determinar mitjançant uns anàlisis microbiològic (complet) l’existència de bactèries d’origen fecal que recomanen la no utilització d’aquesta aigua per al consum humà.

Segons Salvador Íñigo, col·laborador del Diari Digital d’Alzira, la Creu del Cardenal fou col·locada per primera vegada en aquest lloc entre els segles XVI i XVII per part d’uns monjos jerònims. Aquesta fou resultat de la donació econòmica d’un Cardenal del que fins al moment no se’n coneix el seu nom. D’ací el nom en que en la actualitat la coneixem.

Aquesta primera creu va ser feta de fusta i es va mantenir fins al segle XIX, on les desamortitzacions la van sentenciar a l’abandó. En aquesta situació es quedà indefensa davant els excursionistes i dels elements del clima, desapareixent entre els segles XIX ei inicis del XX.

A partir dels anys 60, amb el impuls del centre excursionista d’Alzira s’iniciaren gestions amb la propietària de la finca de la Murta –Dª Enriqueta Saiz de Carlos, Viuda de Cantos Figueroa- per col·locar una nova creu que recordés la vella creu de fusta del Cardenal. Al poc de temps, la senyora Enriqueta a més de donar el permís de pas, va contribuir amb una donació econòmica.

Finalment el 30 d’abril de 1962, fou col·locada al cim de la serra per part dels muntanyers del centre excursionista. Aquesta  durant els següents anys va partir les inclemències del clima, tempestes, etc que la van deteriorar considerablement.

Fou al 1999 quan les inquietuds de D. Francisco Martínez Hernández sobre la situació d’aquella creu deteriorada inicià amb els seus propis recursos la construcció d’una nova creu metàl·lica, que fou col·locada gràcies a la col·laboració d’unes desenes de persones entre les que destacava el director del Museu d’Alzira, D. Agustí Ferrer. A les 11:49 fou finalment reemplaçada.

Recomanacions

A l’hora de planificar la ruta cal seguir unes recomanacions:

• Fer les rutes amb companyia.

• Avisar a algú de la ruta que vas a fer.

• Respectar el medi ambient.

• No embrutar el bosc.

• Seguir les rutes senyalitzades.

• Disfrutar de l’entorn, sense fer foc.

• i davant qualsevol incidència mantenir la serenitat i cridar al 112.

Mapa: Sender Creu del Cardenal.

Mapa Sender de la Creu

Mapa del Sender de la Creu del Cardenal

punxeu sobre la imatge per ampliar. Dades del Track (ací)

Tall Topogràfic:

Tall Topogràfic Creu del Cardenal

Municipis: Llaurí i Alzira Recorregut: 770 metres Altitud mínima: 299,8 m. Altitud màxima: 537,5 m.
Temps: 30 minuts Dificultat: Mitjà-Alt Desnivell total: 237,6 msnm Desnivell Mitjà: 69,8 %

Tram 1 : Font-Pi de la roca

Recorregut: 190,3 m. Desnivell total: 48,8 msnm Desnivell Mitjà: 25,6 %

Tram 2 : Pi – PR-CV 335

Recorregut: 287,4 m. Desnivell total: 103,8 msnm Desnivell Mitjà: 36,1%

Tram 3 : PR-CV 335 – Creu

Recorregut: 292,6 m. Desnivell total: 84 msnm Desnivell Mitjà: 30,5 %

Acerca de alapont
Página dedicada a la meteorología y al medio ambiente en la Montaña de Llaurí

2 Responses to Sender de la Creu del Cardenal

1. M’enrecordo que amb 13 anys jo i el meu cosí ens vam escapar de casa i la vam fer al voltant de 27 minuts!!!! Obviament coneixiem el camí molt bé! Quins records!

• alapont says:

Quant eres jove estas fet un bou, jo abans també pujava a un ritme q hui en dia amb els 30 i tants, costa. Però si, l,entorn es preciòs amb altres llocs per visitar i sobretot records i enyorança també. jo m,enrecorde d,un any a pasqua pujant amb pares i amics q ens agafà una tronà q acabarem arremullats. Salut!!

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión /  Cambiar )

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión /  Cambiar )

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión /  Cambiar )

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión /  Cambiar )